OK-mærket

Det gode arbejdsliv
med en uges ekstra ferie

Hvordan får jeg en uges ekstra ferie?

Svar:

Loven giver dig kun ret til 5 ugers ferie om året. Den 6. ferieuge er forhandlet på plads af din fagforening gennem overenskomsterne. Det er det, vi kalder for "en uges ekstra ferie".

Skal jeg bruge min ekstra ferie?

Svar:

Mange synes, at en ekstra ferieuge er mere værd end penge. Du kan godt tale med din arbejdsgiver om at få løn i stedet. Hør eventuelt din fagforening om regler og muligheder.

Hvordan ved jeg om jeg er sikret en uges ekstra ferie?

Svar:

Hvis du er dækket af en overenskomst, er du sikret den 6. ferieuge. Er du uden overenskomst, har du som udgangspunkt kun ret til de fem ugers ferie, som loven sikrer dig.

Christian

Christian flyver til Gran Canaria til sommer

Christian Milan er i lære som bygningsstruktør og synes, det er fedt med en ekstra uges ferie med løn. Det får han, fordi han er med i en rigtig fagforening med overenskomst, der sikrer ham en ekstra ferieuge.

"I det hele taget er det vigtigt at have en overenskomst med ret til løn under sygdom og ferie."

"Jeg kender et par stykker, der ikke aner, at fagbevægelsen har været med til at sikre mere ferie med løn."

Jeg synes, det er fedt, at fagforeningerne har tænkt, at selvfølgelig skal folk have ferie, så de kan få ladet batterierne op. Man skal huske at passe på sig selv. Også når man er ung.

Når jeg har holdt ferie, er jeg klar til at klø på igen og glæder mig til at komme tilbage til mine kolleger.

Christian Milan

5 hurtige om ferie

Hvor meget ferie har jeg?

I Danmark har vi en ferielov. Den giver dig ret til 5 ugers betalt ferie om året. Derudover kan du have ret til en 6. ferieuge eller feriefridage, hvis du er ansat på en overenskomst.

Får alle en ekstra ferieuge?

Alle har krav på fem ugers ferie. Men arbejder du under overenskomst, er du sikret en ekstra uges ferie med løn om året. Det kaldes den 6. ferieuge. Tal med din fagforening, hvis du er i tvivl. De har forhandlet overenskomsten og kender derfor alle dine rettigheder.

Hvordan sparer jeg ferie op?

Dine 25 feriedage optjener du på et år, der tæller fra 1. september til 31. august. Når du er ansat, sker opsparingen sker helt automatisk.

Skal jeg arbejde et helt år, før jeg kan holde ferie?

Du har ret til at holde ferie med løn i samme år, som du opsparer til ferien, f.eks. hvis du er startet i nyt job. Du kan placere din ferie i perioden fra 1. september og helt til 31. december året efter.

Kan jeg holde mere ferie, end jeg har optjent?

Efter aftale med din arbejdsgiver kan du “låne” nogle feriedage og faktisk holde noget ferie, du endnu ikke har optjent. Omvendt kan ferie, du ikke har nået at holde, overføres til næste ferieår hvis du har aftalt det med din arbejdsgiver, det kan du få hjælp til at af din fagforening.

Det gode arbejdsliv i den rigtige fagforening

Dit arbejdsliv er fuld af udfordringer og muligheder. Med den rigtige fagforening kan du bedre skabe dig et godt arbejdsliv, hvor du trives og udvikler dig. For de forhandler din overenskomst og kender dit fag. De sørger for, at du får en ordentlig løn og har gode arbejdsvilkår. De har styr på barsel, ferie, pension og efteruddannelse. Og kan hjælpe dig videre i din karriere.